03 listopada 2020

Liczba 7 ...

 ... i zadania na mózg.

Wprowadzając kolejne liczby, staram się dołączać jakieś zadanie geometryczne. Służą nam do tego kolorowe kwadratowe karteczki, które składamy według instrukcji. Rozcinamy je i układamy ponownie w kwadrat. Samo składanie papieru na dwie równe części to dla pierwszoklasistów duże wyzwanie. Kiedyś dzieci częściej bawiły się papierem, origami było popularną zabawą. Dziś jest to umiejętność często pomijana w edukacji i zabawach, a niesłusznie. Dzieci składając papier używają obu rąk jednocześnie, usprawniają wiec obu półkule mózgowe. Używają mięśni dłoni i palców, które nie są używane w innych popularnych czynnościach np. w pacaniu po ekranie smartfona czy tabletu. Wycinanie po linii to również duża sztuka. Dlatego staramy się w klasie pierwszej wykonywać takie ćwiczenia mając na uwadze rozwijanie sprawności manualnej, usprawnianie obu półkul mózgowych oraz rozwijanie wyobraźni geometrycznej.

Dziś uczniowie zamiast kolorowej karteczki otrzymali wydrukowany tangram. Ta chińska łamigłówka to kwadrat podzielony na 7 części: dwa duże trójkąty prostokątne, jeden średni trójkąt prostokątny, dwa małe trójkąty prostokątne oraz kwadrat i równoległobok. 
Uczniowie mieli za zadanie rozciąć kwadrat na siedem części po liniach, zapamiętując ich układ. Wiedzieli, że trzeba będzie ułożyć z nich ponownie kwadrat. Zadanie okazało się bardzo intrygujące, dla wielu trudne. Niektórzy pierwszoklasiści wykonali je szybko (może to przyszli inżynierowie!) i zostali asystentami nauczyciela. Pomagali innym. Dla niektórych trzeba było wyświetlić układ figur na ekranie, wtedy już poradzili sobie z wyzwaniem. Takie ćwiczenia to... zadania na mózg. Warto było zmierzyć się z tangramem.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Mistrzowie skakanki

 Jesteście wielcy! Gratuluję!